FRI Fragt | GRATIS gaveindpakning
Monsterbiler

Teknologien kan blive avisens død – eller fremtid

Nostalgi. Det er når du længes efter noget der var. For længe siden. Når jeg sidder ved min computer, tænker jeg ofte på hvordan verden så ud, dengang computeren ikke var.

Det var hyggeligt at modtage dagens avis. Morgenavisen bød på alt det der var sket dagen før. Mine fingre var helt sorte inden jeg var færdig med at læse avisen. Det var tryksværten der smittede af.

Det gør den ikke mere. Og gårsdagens begivenheder er uinteressante. I dag er det mere interessant hvad der skete for en halv time siden. Idag får vi nyhederne med det samme.

Omgående. Nogle gange mens de sker.

Avisen er ved at dø

Teknologien har slået avisen ihjel. En trykt avis har ikke længere den samme nyhedsværdi. Nyhederne får vi fra Twitter og Facebook.

Når vi læser en avis, er det primært fordi vi bliver angrebet af et øjebliks nostalgi. Bagefter ærgrer vi os over at fingrene stadig er helt rene. Der er ingen der bruger tryksværte mere. Avisen er trykt digitalt – af en computer.

Snart vil de store aviser være nødt til at lukke butikken. De er nødt til at tænke nyt for at overleve. De skal være mere digitale. Overlevelse kræver at man er foran – ikke bagud. Nostalgikere er som regel bagud.

De trykte medier kan overleve med Augmented Reality

Augmented Reality (AR) er en udvidet virkelighed. Med en smartphone, tablet eller et par elektroniske briller, kan du lægge et virtuelt lag på virkeligheden. Det giver uendeligt mange muligheder for de eksisterende trykte medier.

Avisernes indtægter på annoncer falder. Det er ikke længere attraktivt for virksomheder at reklamere i de trykte medier. Men hvad nu hvis avisen kunne tilbyde AR-reklamer i 3D? En annonce kunne blive levende og inddrage læseren i en oplevelse.

Indholdet i avisen vil få en helt ny dimension. Du kan aktivere avisens skjulte indhold med din telefon. Den kan starte en video eller en animation der springer ud af et billede i avisen.

Typisk kan du finde indholdet ved at skanne et billede med telefonen. Den vil erstatte billedet med digitalt indhold der er relateret til billedet. AR optræder i avisens omgivelser.

Uendelige muligheder for interaktivt indhold

Der er mange muligheder for at give læseren en interaktiv oplevelse.

Muligheder der gør avisen levende og inddrager læseren i oplevelsen.

Et fotogalleri kan poppe op, eller du kan kigge dig omkring i en butik eller på et feriested. Du vil se sportsresultater springe frem eller en animation der forklarer et svært begreb. Måske er der en faktaboks eller et kort der viser vej.

AR kan udløse en formular hvor du kan reservere et bord på en restaurant eller købe en billet til biografen.

Hvis du har set Harry Potter, så har du set hvordan AR virker. Aviser, plakater og billeder bevæger sig og taler til læseren. På film har du ofte set hvordan helten skanner et område med et par briller eller et implantat. Alt dette er ikke længer fiktion – det er virkelighed. Udvidet virkelighed.

NYHEDSBREV

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær den første til at modtage nyheder om nye udgivelser, konkurrencer, tilbud eller app'ens opdateringer. Vi spammer dig ikke, og vi deler ikke dine oplysninger med andre.

Betalingskort